*

Jukka Relander Järkivihreä

Kaikki blogit puheenaiheesta Espoo

Länsimetro puuroutti Pääkaupunkiseudun läntisen joukkoliikenteen

Länsimetro puuroutti Pääkaupunkiseudun läntisen joukkoliikenteen

Espoossa asuva ja Helsingin kantakaupungissa työssä käyvä sukulaismies kertoo mitä on tapahtunut kun Länsimetro alkoi liikennöidä:

”Minä olen nyt muutaman päivän kulkenut Metrolla (kun ei millään muulla voi). Vähän rauhallisestihan matka taittuu, metro toki toimii. Ennustin aikanaan, että työmatkani pitenee 15-20 minuutilla per suunta. Olin väärässä. Se piteni 25-30 min.  

Espoossa yli 600 nuorta pelkällä toimeentulotuella

Toimeentulotuen siirto Kelan hoidettavaksi vuoden 2017 alusta toi paljon suuria muutoksia sosiaalityöhön. Vuoden 2016 loppuun asti kaikki perustoimeentulotukipäätökset hoidettiin Espoossa Aikuissosiaalityössä. Muutoksen jälkeen kunnan hoidettavaksi jäi täydentävä sekä ehkäisevä toimeentulotuki. Huomattavan osa työajasta on kulunut Kelan kanssa asioiden selvittämiseen ja asiakkaan asioiden ajamiseen.

Nelosolut tuhosi Espoon Leppävaaran: Kuvareportaasi

Olemme pitkin loppuvuotta saaneet kuulla uuden alkoholilain ongelmista sen vastustajilta. Nelosolut kaupoissa kuulemma syöksee kansakunnan mitä moninaisimmilla tavoilla rappioon ja aiheuttaa täydellisen anarkian välittömästi. Valitettavasti kaikki varoitukset osoittautuivat todeksi. Tämä on kuvareportaasi nelosoluen tuhoamasta Espoon Leppävaarasta.

Liikennekaaosta odotellessa.

HSL:n ja Espoon osaamattomuus Metron lopullisessa käyttöönotossa voi aiheuttaa liikennekaaoksen. Noin sadantuhannen ihmisen liikkuminen muuttuu yhtäaikaa Espoossa vuodenvaihteessa, kun metron liityntäliikenne käynnistyy ja suorat linjat Helsinkiin loppuvat. Jos 10 prosenttia matkustajista vaihtaisi bussista autoon eikä metroon, syntyisi kaaos teillä ja liikenne tukkeutuisi.

Sen sijaan, että ongelma ratkaistaisiin jo nyt, virkamiehet päättivätkin perustaa ”komitean” seuraamaan tilannetta ja varautumaan mahdolliseen kaaokseen (HS 13.12.).

Espoosta mallia sisäilmaongelmien ratkaisemiseen

Kotikaupungissani Espoossa Tilapalvelut-liikelaitos on kehittänyt uuden tyyppikouluratkaisun, jota tullaan hyödyntämään useissa Espoon kaupungin väistö- ja lisätilahankkeissa.

Espoon Niipperissä vanha koulu todettiin terveydelle vaaralliseksi vuoden 2016 alussa. Kaupunginvaltuutettuna olin tekemässä tätä päätöstä opetuslautakunnassa. Vanha koulu purettiin alkuvuodesta 2017 ja tyyppikoulun rakentaminen alkoi keväällä. Valmista tuli lukukauden alkuun syyskuussa. Takana ovat vuosien sisäilmatutkimukset, puolitoista vuotta turhia remontteja ja puolentoista vuoden väistö.

Pormestarimalli jämäköittäisi Espoon päätöksentekoa

Harva olisi uskonut vielä keväällä kuntavaalien jälkimainingeissa, että punaviherenemmistöinen Helsinki kykenisi päättämään kunnallisveron tuntuvasta 0,5 %-yksikön alennuksesta. Viimeisinä vuosina Helsingin kunnallinen päätöksenteko on kerännyt mainetta lähinnä tehottomana ja aikaansaamattomana sekoiluna. Moni muistaa useamman “eipäs-juupas” -väännön, kuten Guggenheim -kiistan, Östersundomin fiaskon, Jätkäsaaren tornihotellitapauksen sekä monta muuta hanketta, joissa poliittinen johtajuus on ollut täysin tulosvastuutonta ja vailla visiota.

Espoo ei rakentanut metroa vaan kaupungin

Espoon metro historia voidaan jakaa kolmeen ajanjaksoon: Aika jolloin Helsingillä oli metro (kateellisuuden aika), aika jolloin Espooseen suunniteltiin metroa (haaveilun aika) ja post-metro aika (uusi aika). Viimeisimmälle siirryttiin lauantaina 18.11.2017.

 

Metro Tapiolaan 7.00: miljarditunneli ja sen jatkot

Tänään tuli aamulenkkiini hauska mutka tunnelissa. Otin Otaniemestä metron Tapiolaan klo 7.00, pari tuntia sen jälkeen kun liikenne asemien välillä alkoi. Tapiolassa melkein koko ikänsä asuneelle hieno kokemus. Junalla Tapiolan keskustaan, vieläpä lähes ainoana matkustajana!

 

Suojatie Espoon Leppävaaran Lidlin viereen?

Kotini viereen Espoon Leppävaaraan Ratsukadulle on muodostunut omalaatuinen liikennekulttuuri. Ihmiset ovat ottaneet ajoradan Lidl-marketin kohdalla suojatiekäyttöön. Tästä aiheutuu luonnollisesti vaaratilanteita. Myös Suur-Leppävaaran asukasfoorumi on ollut huolissaan ihmisten liikenneturvallisuudesta paikalla. Näyttää siltä, että ratkaisuksi tarvitaan uusi suojatie.

Lähi-idän ja Afrikan väestö ohittaa meillä pian jopa venäjänkieliset

Tuleeko yllätyksenä, että Helsingin kaupungin tietokeskuksen ennusteen mukaan Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan kieliryhmät ovat ohittaneet Venäjän, sekä entisen Neuvostoliiton alueen kieliryhmät Helsingissä ja Espoossa v. 2030? Jopa "Muu Aasia" on ohittanut naapurimaamme väestön osuuden tuolloin em. Suomen suurimmissa kaupungeissa (s. 30) --> https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/16_01_11_Tilastoja_1_V...

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä