*

Jukka Relander Järkivihreä

Kaikki blogit puheenaiheesta Sokli

Rakenteellisen korruption hintalappu - n. 2 500 milj. / vuosi

 

Tänä vuonna tulee 10 vuotta täyteen siitä, kun Kemira GrowHow myytiin norjalaiselle kivennäislannoiteiden markkinajohtajalle Yaralle. Suurin ristiriita ei edes liittynyt ennätyksellisen alhaiseen myyntihintaan (207 miljoona) vaan siihen, että samalla luovuttiin (käytännössä ilmaiseksi) Siilijärven ja Soklin malmivarat (nykyarvo n. 17 miljardia) kokonaan Yaralle.

Suomen pahimmat bisnesmokat

Suomalaisten poliitikkojen bisnesvainu on aina ollut vailla vertaa. Päättäjämme ovat tehneet jo vuosikymmenien ajan epäonnistuneita kauppoja toisensa perään, ja lahjoittaneet veronmaksajien euroja sekä kansallisomaisuuttamme pilkkahintaan kansainvälisille sijoitusrahastoille. Tätä on tehty täysin ilman omantunnontuskia ja seuraamuksia.

Kaivospolitiikassamme on valuvika

Talvivaaran takia kaivostoiminnan maine on huonompi kuin millään muulla elinkeinolla. Talvivaara oli ja on itseaiheutettu ympäristökatastrofi, jossa palaa valtavasti rahaa ja luonnolle aiheutuvan tuhon määrää voimme edelleen vain arvailla.

 

Luonnonvarojen panttaus verolle?

Sodankylässä järjestetyssä vaalipaneelissa 25.3. Sokli nousi odotetusti puheenaiheeksi. Yara on odottanut hankkeelleen valtion tukea mm. liikenneinvestointien muodossa. Pitkän aikaa suunnitellun kaivoshankkeen yllä on nyt kuitenkin tummia pilviä, sillä Yara on ilmoittanut harkitsevansa Kanadassa sijaitsevan kaivoshankkeen ja Soklin välillä.

Allekirjoita aloite kaivosverosta!

Aluksi lyhyt kertaus meneillään olevasta kaivosbuumista.

Vuonna 2012 Sauli Niinistö sanoi, että kaivostoiminnasta tulee Suomen uusi Nokia. Seuraavana vuonna hän jo toppuutteli, että ei ehkä sittenkään. Sen sijaan Mauri Pekkarinen ei katunut Talvivaara-hanketta edes viime vuoden marraskuussa.

Sokli oli keskustan oma pienokainen

Tänään lähdemme jälleen aikamatkalle. Olen kirjoittanut lukuisia kertoja valtio-omisteisen kaivosyhtiön hyödyistä ja haitoista. Tänään jatkan kertomustani keskittymällä Savukosken Soklissa sijaitsevaan Lapin Sampoon.

Jarrua Sokli-rallin estämiseksi

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti tiistaina, että valtio lähtee rahoittamaan 140 miljoonalla eurolla Sokliin johtavien tieyhteyksien parantamista. Jos kaivosyhtiö Yara päättää avata Soklin kaivoksen, on sen rikasteet tarkoitus kuljettaa noin 190 kilometrin päähän Kemijärvelle, josta edelleen rautatiekuljetuksin eteenpäin.

Suomen tie kehitysmaaksi katkaistava välittömästi

Valtio ei voi enää jatkaa 2000-luvun kehitysmaapolitiikkaa, jolla kansallisvarallisuuden lisäksi lahjoitetaan kaupan päälle välineet ryöstösaaliin kuljettamiseen. Stubbin hallitus lupasi 200 miljoonaa euroa veronmaksajien rahaa, jotta norjalainen Yara voi viedä Soklin fosfaatit maailmalle, kunhan saadaan muutama sata työpaikkaa ja niistä verotuotot valtiolle ja kunnille.

Sokli tulee - joskus

Itä-Lappi tarvitsee työpaikkoja, toistemme paitoja pesemällä emme elä – riitelemällä vielä vähemmän. Todennäköisesti Sokli tullaan joskus rakentamaan maailman fosforipulan takia, mutta se ei saa tapahtua hinnalla millä hyvänsä.

Soklin kaivoshankkeen taustojen valossa – ei julkista rahaa radalle

Juho Satti kirjoittaa mielipiteessään (SS 20.9.2014) perusteltuja seikkoja siitä, miksi Soklin kaivokseen johtavalle rautatielle ei tulisi nyt asettaa valtiollista tukea. On syytä paneutua vieläkin syvemmälle aiheeseen, jotta koko hankkeen järjettömyys näyttäytyy selkeästi.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä