*

Jukka Relander Järkivihreä

Kaikki blogit puheenaiheesta Sähköauto

Miten autojen yhteiskäyttö toteutuisi, jos on toteutuakseen?

Yle on uutisoinut tänä vuonna kahdesta kiinnostavasta autojen yhteiskäyttöön tähtäävästä kokeilusta. Toisaalta Helsingin seudun liikenteen ja Maas Global Oy:n kokeilusta sekä Tuup Oy:n halpataksikokeilusta.

 

Kai Mykkänen ja Suomen henkilöliikenteen sähköistyminen

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen ehdottaa sähköautoille pakollisia latauspisteitä valtateiden varsilla oleville huoltoasemille (HS 13.7.2017). Ehdotukseen on reagoitu kirjavasti yli puolue- ja aaterajojen. Kokoomuksen markkinaidealistista väkeä sääntelyn ja pakottamisen lisääminen ei tietenkään miellytä.

Sähköautotolppa joka nurkkaan

Suomessa on vähän sähköautoja. Miksi. Pitkät välimatkat, kylmä keli, vähän lautauspistokkeita, Mutta mikään näistä ei ole ylitsepääsemätön ongelma. Paitsi ehkä kylmä keli. Usein myös keliolosuhteiden takia autoilu on Helsingissäkin houkutteleva vaihtoehto.

Ei Suomessa ole korruptiota

Ministeri sopii tehtaiden siirrosta hiljaa taustalla. (http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701282200061552_uu.shtml)

Samaan aikaan ministeri neuvottelee tieverkoston yksityistämisestä jne.

Onneksi Suomessa ei ole korruptiota. Jos tätä ei tietäisi, voisi joku luulla, että sitä on.

Sähköautoilun edelläkävijät koolla Helsingissä. "...toimenpiteitä sähköautojen lisäämiseksi, ministeri Berner kertoo...". (11.9.2015 Moottori.fi).

Ministeri myös esiintyy kuvassa Sähköautoilijat ry:n mannekiinina sen perustamisen kunniaksi. 

Autoveron voi minimoida jo nyt

Autovero on taas kerran keskustelun kohteena, ja osin keskustelussa ja esityksissä menevät asiat sekaisin. Autoverotus nimittäin on kuitenkin aika selkeä kokonaisuus. Monissa tapauksissa auton hinnan nostaa melko kovaksi hiilidioksidipäästöihin perustuva autoverotus. Periaatteessa päästöihin perustuva verotus onkin siinä mielessä hyvä, että mahdollisimman suuri kulutus ei sinänsä ole järkevää, vaan päästöistä tavallaan joutuu maksamaan.

Sähköauto

Meillä on tarve liikuttaa ulkoisella energialla itseämme ja tavaroitamme paikasta toiseen – ja toisesta usein vielä takaisin |1; tähän tarvitsemme autoa, jota joskus kalliin hintansa takia on kutsuttu myös pyhäksi lehmäksi.

[... kansalainen Erkki on lukenut, että nuoret eivät enää niin innolla aja itselleen ajokorttia |2 – julkisillakin pääsee. Erkki tietää myös, että auton omistaminenkaan ei ole enää niin tavoiteltu aihe, nyt voidaan auto vuokrata, lainata tai ostaa porukalla

Sähköautotkin valjastetaan maatalouden keppihevoseksi

”Sähköauton ostoon 4 000 euron suora tuki” – keskustassa valmistellaan autoilun kumousta (Kaleva 22.8.2016) on tyypillistä keskustalaista politiikkaa. Vihreyden varjolla pyritään tukemaan keski- ja hyvätuloisia, sekä autokauppiaita (köyhillähän ei sähköautoon ole varaa tukien jälkeenkään), jotta ehdotuksesta saadaan leivottua maukas kakku.

Kermavaahtokuorrutteelle onkin tarvetta, sillä ehdotuksen ydin on sitä itseään:

Suomen liikenne edelläkävijäksi

Pariisin ilmastokokouksen seurauksena Europan Unionissa on käynnissä tavoitteiden asettaminen, mikä voi hävittää pohjan suomen biotalous strategialta. Suomen virallinen linja on, että puun käyttö energiantuotannossa on päästötöntä, tämä ei kuitenkaan ole ongelmatonta.

Robottiautot ja taksit

Kun kinataan robottiautoista, yleensä puhutaan yksityisautoista. Mielestäni kehitys ei mene niin. Robottiauto soveltuu parhaiten taksin korvaamiseen. Nyt asiakas maksaa auton kulut ja kuskin palkan. Robottitaksilla kuski voidaan eliminoida. Lisää kilpailuetua tulee kun bensiini korvataan sähköllä.

VTT: Polttomoottorin päästöt pienemmät kuin sähköauton

 

 

 

 

Päivän Iltalehti on haastatellut VTT:n polttoaine- ja voitelulaboratorin (Otaniemi) johtavaa tutkijaa, Juhani Laurikkoa, joka toteaa, että otsikon väitteessä on vinha perä. Sähköautofanit tuntuvat unohtavan kokonaan, että jossain se sähkö on tehtävä ja siellä syntyvät päästöt, sitten tulevat siirtohäviöt, akkujen hyötysuhdehäviöt yms.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä