Jukka Relander Järkivihreä

Mitäs me mustalaiset

Kaikkihan tietävät, että ruotsalaismiehet ovat homoja, jotka kuljettavat käsilaukuissaan ihonhoitotuotteita ja joilla valahtaa vähänkin tiukemmassa paikassa vellit galsariin. Paitsi ruotsalaiset itse. Heillä on näet Mats Sundin ja Börje Salming. Ovat mielestään aika äijää porukkaa.

Mutta mitä ruotsalaiset ajattelevat meistä, siis todella? Istuin ruotsalaisporukassa ja selitin komentaessani poikaani, että jos ei pysy tiukkana, lapsistamme ei koskaan kasva väkivaltaisia alkoholisteja. Ruotsalaiset nauroivat, mutta vilkuilivat samalla toisiaan tietäväisinä. Sellaisiahan suomalaiset ovat.

Tämäkin stereotypia on vasta puolivakava. Tiedostava ruotsalainen – enemmistö kansasta, sanoisin – uskoo kyllä, että valtaosa suomalaisista on selvin päin ainakin arkisin yhdeksästä viiteen. Stereotypiat ovat paljon oudompia, ja paljon syvemmällä.

Ruotsalaisille Suomi on mystinen ja villi itä, jossa on jäljellä jotakin hurjan alkuvoimaista ja alkuperäistä, joka toimikunnissa maailmaa parantavilta ja sivilisaation kesyttämiltä ruotsalaisilta itseltään puuttuu. Ruotsalaisten mielestä olemme puolishamanistisia slaaveja, joiden kesyttömään, melankoliseen ja itsemurhahakuiseen kulttuuriin mustalaisuus on lyönyt lähtemättömän leimansa.

Luitte aivan oikein. Yllättävän moni akateemisesti koulutettu ruotsalainen on viitannut suomalaisuudesta puhuttaessa juuri mustalaisiin. Heissä on jotain yhtä eksoottista kuin meissä suomalaisissa.

Ilmiöön on syykin. Ruotsissa on hyvin vähän mustalaisia, koska Kustaa Vaasa karkotti heidät Suomeen. Siitä romaniväestön ruotsinkieliset sukunimet.

Tosin ruotsalaiset uskovat, että romaniväestö tuli Suomeen Espanjasta – ja toi tangon tullessaan. Se on vähän niin kuin suomalaista flamencoa, selitti eräskin ruotsalainen filosofian jatko-opiskelija, kun istuttiin iltaa ja skandinaveerattiin. Flamenco on melankolista, alkuvoimaista, energistä ja itsetuhoista. Kuten suomalaisuus.

Ayy, äiti, miksi minut teit, pohdin mielessäni ja selitin kärsivällisesti että Lingrenit ja Hagertit ovat kyllä kovia poikia laulamaan tangoa, mutta Tango on lähtöisin Argentiinasta, ja suomalaiset romanit ovat aikojen kuluessa muuttaneet pääosin Ruotsista (lisäsin vielä, että he asuvat nykyisin taloissa eivätkä vaella sinne ja tänne, niin kuin Ruotsissa ajatellaan).

Tango taas tuli Suomeen sattumalta, kun 1910-luvulla maassamme vieraili argentiinalainen orkesteri, joka jätti jälkeensä kestäväksi osoittautuneen villityksen. Ensimmäisiä tangoajia tosin olivat salonkien yläluokkaiset leijonat – jotka käyttivät puhekielenään ruotsia. Kansa hurahti tangoon vasta 1950-luvun lavoilla.

Minua kuunneltiin kärsivällisesti, mutta ei uskottu. Kaikkihan sen tietävät, että espanjalaisvaikutteet saapuivat Suomeen mustalaisten karavaaneissa.

Tuntui turhauttavalta, mutta samalla jotenkin nautin tilanteesta. Pitäkööt meitä villeinä ja tulisina pohjolan mystikkoina, jotka ovat lojaaleja ystävilleen ja vaarallisia vihollisilleen. Ja joiden veri kuohahtaa ja veitsi välähtää väärästä sanasta. Totuus Suomesta on paljon tylsempi kuin ruotsalaiset kuvittelevat. Ei kerrota sitä heille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (46 kommenttia)

xinfinari (nimimerkki)
camunen (nimimerkki)
Ihmekös jos Ruotsissa vertailevat Upsalan "meikäläisiä" mustalaisiin: molemmat tepastelevat murrosikäisinä arkisin juhlapuvussa, eivätkä halua mennä istumaan koulunpulpettiin koska prässit rypistyisivät. Kommunisteja kaikki tyynni: se mikä on minun, on minun; mutta se mikä on yhteistä, kuuluu etenkin minulle. Sitä kai sanotaan julkisen palvelun periaatteeksi josta mm. Ylessä parhaillaan kiistellään. Tosin jotkut näkevät yhtymäkohtia pikemmin barbaarisiin klaaniyhteisöihin, esim. Tsetseniassa, kuin nykyaikaiseen demokraattiseen yhteiskuntaan,.
lottaroti (nimimerkki)
Kyllä ruotsalaiset mielestäni ovat oikeassa. Tuollainen ero kulttuurien ja mentaliteettien välillä on olemassa, vaikka tietysti sen henkilökohtaiseen kokemiseen vaikuttaa moni nyanssi. Ei ole väliä, mistä tango tuli Suomeen ja miten: oleellista on, että kansa hurahti siihen ja teki suomalaisesta tangosta sitä, mitä se on nyt. Tällaiset kansanluonnekysymykset eivät ikinä ole totta tai epätotta missään binääriloogisessa mielessä: oman kokemukseni ja tunnemaailmani mukaan tuossa ruotsalaisten käsityksessä on perää, vaikka tässä se onkin kuvattu aika romanttisesti ja positiivisesti värittyneenä (kaikkihan tietävät, että ruotsalaiset ovat kohteliaita). Ja sehän on hienoa! On hyvä, että omalla kansalla on omalaatuinen identiteetti. On hyvä kuulua johonkin itseään suurempaan. On kiva, että muutkin huomaavat sen.
Liike (nimimerkki)
Samoin suomea puhuviin on suhtauduttu varsinkin Tornionjokilaaksossa. Kaarle XVI Gustav pitäisi viedä Haagin kansainväliseen tuomioistuimeen vastaamaan suomalaisiin kohdistuneesta etnisestä vainosta, jota hän on harjoittanut tietoisesti vuosikymmenten ajan. Toivon, että hän saa tekonsa vakavuutta ilmentäen ehdottoman vankeusrangaistuksen.
Liike (nimimerkki)
... kun vain yksi kommentti on sallittu. Olé Toimittaja!
jyrkikettunen (nimimerkki)
olen aina nauttinut tästä viinapanopuukkopojan suomalaisesta imagosta ruotsalaisissa organisaatioissa. useissa selvästi kaivataan, että joku sanoo suoraan ja siihenhän finni sopii. muistan hienon korkea tekniikan laitoksen, jossa puhuttiin kaksi tuntia talouden kireydestä, ja kuinka on vaikeaa, ja sitten muissa asioissa ilmoitettiin että tarttee pestata toinen kaffeflikka. kun sitten ehdotin että ensimmäinenkin on liikaa ja jokainen kuukatkoon itse, niin syntyi hiljaisuus, mutta myös päätös. istunnon jälkeen aika moni tuli kiittämään i privat you know
Liike (nimimerkki)
Hakemiston mukaan tässä on kaksi kommenttia, mutta en näe kuin yhden kaksisanaisen. Taitaa olla vähän turhan vaikea aihe näillä resursseilla hoidettavaksi, hai?
totuuden torvi (nimimerkki)
Tiedä vaikka svedupetterit olisivat oikeassa. Täytynee lähettää DNA-näyte laboratorioon tutkittavaksi, jospa löytyisi peräti espanjalaista perimää. Ruotsalaiset ovat meitä paljon kansainvälisempää porukkaa. Sergelin torilla ei tosin näe juuri vilaustakaan siitä stereotyyppisestä Ruotsalais viikingistä, jolla on tuulessa hulmuavat vaaleat hiukset ja siniset silmät. Enempi niillä on tummat hiukset ja silmät sekä auringon päivettämä iho. Ruotsiakin vääntävät melko ihmeellisellä murteella. Minua on kyllä ikäni huijattu, kuvittelin aina svedupetterit ihan toisenlaisiksi.
CaptainProton (nimimerkki)
Eihän sinun kaltaistesi monikultturistajien mukaan edes ole sukupuolia tai rotuja, vaan ne ovat sosiaalinen konstruktio. Eihän teidän mukaannne ole mitään "suomalaisuutta", vaan jokainen rajan yli maahan tunkeutunut vaikkapa somali on yhtä suomalainen päivästä yksi, kuin koko ikänsä suomessa asunut ja täällä syntynyt ihminen."Räjäytä ennakkoluulosi", vai mites ne teidän aivopesukampanjanne menevät? Mitä ruotsiin tulee, niin eipä siitä entisestä Ruotsista ole paljoa jäljellä, millainen se oli vuosisatoja tai tuhansia mitä sen kansaan tulee. Valtaan maahanmuuton ja näiden Ruotsissa veronmaksajien piikkiin tapahtuva vielä valtavavampi sikiäminen pitää huolen siitä, että nämä varsinaiset ruotsalaiset jäävät tuota pikaa vähemmistöksi omaan maahansa ja loputkin sekoittuvat ennen pitkää afrikkalaisiin ja muslimeihin. Ruotsi suorittaa siis kansallista itsemurhaa useimpien muiden länsimaiden tapaan. Suomi tulee perässä ja tätä keitystä virheät yrittävät vauhdittaa parhaan kykynsä mukaan. Relander on turha tyyppi: Äijä kuuluu vihreisiin ja siis vaatii 10 miljoonaa maahanmuuttajaa Suomeen... En nyt viitsi edes sen kummemmin kertoa siitä, että tuo toimenpide tuhoaisi Suomen ja käytännössä allekirjoittaisimme suomalaisten kuolemantuomion noin toimimalla. Toki näin on käymässä nyt muutenkin maahanmuuton ja "monikulttuurisuuden" myötä vähän hitaaammin. Niin, 10 miljoonaa uutta kuluttajaa ei käsitykseni mukaan oikein ole sopusoinnussa kulutuksen ja päästöjen vähentämisen kanssa vai mitä? Ainakin vihreät ovat ilmoittaneet kannattavansa tällaista vähentämistä. Ei taitaisi päästökiintiöt rittää enää tuolla siirtolaismärällä ja ydinvoimaloitakin pitäisi rakentaa sitten lisää ainakin 15 kappaletta. Ei taida olla täysissä järjissään tuo äijä. Taloudestakaan ei tuo tajua näköjään hölkäsen pöläystä. Tuossa ote hänen kolumnistaan: " Sairaanhoitajien, Alkon myyjien ja farmaseuttien lakot viittaavat siihen, että elämme nousukauden rääppiäisiä. Juhlat ovat päättyneet, nyt taistellaan tähteistä." Vai niin, ja miten ihmeessä alkon myyjien tahi farmaseuttien lakot indikoisivat nousukauden päättymistä? Minä en ainakaan ole kuullutkaan sellaisesta kytköksestä enkä edes tämän teorian kuultuani pysty kuvittelemaan miten tällainen riippuvuus olisi mahdollista. Relanteri ei myöskään kerro miten tämä olisi mahdollista. Eipä äijä näköjään tajua taloudesta sen enempää kuin mistään muustakaan. Kannattaisi heivata tuo ukko pois bloggajienne listalta. Äijähän on täysi vasemmistoradikaali ja hyvin omituinen ja epäjohdonmukainen sellainen. Muuta substanssia ei ole kuin itse keksitty titteli ja vakuuttavan oloinen patsastelu ja tärkeän näköinen ulkonäkö ja tyhjää täynnä oleva "filosofointi".
jukkarelander (nimimerkki)
Kuvittelet siis ensin, että on olemassa "monikulttuuristajat" - niminen ryhmä, johon kuulun ja jonka ideologiaa kannatan, ja sitten ihmettelet, miksi olen epäjohdonmukainen kun jotkut ajatukseni eivät olen linjassa kuvittelemasi ideologian kanssa? Luultavasti luit aiemman tekstini "10 miljoonaa maahanmuuttajaa" samanlaisten kuvitelmien vallassa ja todellakin uskot, että ehdotan noin suuren maahanmuuttajajoukon kutsumista Suomeen. Voi olla että lauseeni olivat sinulle liian pitkiä, tai et muista syistä kykene omaksumaan lukemaasi. Sen tekstin pointti oli siinä, että muutti maahan sitten seitsemän ihmistä tai kymmenen miljoonaa, kyse on arvovalinnasta eikä työmarkkinoiden imusta. Tätä keskustelua voi käydä yhtä hyvin kansallisista kuin monikulttuurisistakin arvoista käsin. Afgumentaatiosi muistuttaa huvittavalla tavalla 70-luvun taistolaisten tekniikkaa: ensin päätetään miten toiset ajattelevat, sitten ojennetaan heitä siitä.
tapioneva (nimimerkki)
Kuvittelet siis ensin, että on olemassa "monikulttuuristajat" - niminen ryhmä, johon kuulun ja jonka ideologiaa kannatan, ja sitten ihmettelet, miksi olen epäjohdonmukainen kun jotkut ajatukseni eivät olen linjassa kuvittelemasi ideologian kanssa? Eksistentialistien ja johdonmukaiseen maailmankuvaan pyrkivien välillä on olemassa perusero. Jälkimmäiset pyrkivät muodostamaan käsityksiä ja edelliset ylläpitämään elämyksiä ja tunnetta elämisestä koko ajan. Edellisille jälkimmäiset ovat kivettyneitä strukturalisteja ja jälkimmäiselle edelliset epäjohdonmukaisia. Luultavasti luit aiemman tekstini "10 miljoonaa maahanmuuttajaa" samanlaisten kuvitelmien vallassa ja todellakin uskot, että ehdotan noin suuren maahanmuuttajajoukon kutsumista Suomeen. Tuosta ei tarvitsisi edes päättää, mikäli Suomi sijaitsisi jossain Espanjan kohdalla, vaan se olisi mahdollista jo nykyisin päätöksin Euroopan unionin vapaan liikkuvuuden periaatteen mukaisesti. Voi olla että lauseeni olivat sinulle liian pitkiä, tai et muista syistä kykene omaksumaan lukemaasi. Journalistit yleensä oikovat mutkissa kirjoittaakseen vähemmistöille koostuvalle enemistölle ymmärrettäviä virkkeitä ja saadakseen paltatilaan mahtumaan. Sen tekstin pointti oli siinä, että muutti maahan sitten seitsemän ihmistä tai kymmenen miljoonaa, kyse on arvovalinnasta eikä työmarkkinoiden imusta. Miten 40%-60% kansantaloudellisesta markkina-arvosta tuottavat työmarkkinat olisivat poikkeus yleisestä arvonmuodostuksesta tai sen osasta? Tätä keskustelua voi käydä yhtä hyvin kansallisista kuin monikulttuurisistakin arvoista käsin. Tarkoitatko, että tätä keskustelua voidaan käydä kansallisesta arvosta käsin tai monikansallisista arvoista käsin? Miksi kansallinen ei ole osa monikulttuuria? Afgumentaatiosi muistuttaa huvittavalla tavalla 70-luvun taistolaisten tekniikkaa: ensin päätetään miten toiset ajattelevat, sitten ojennetaan heitä siitä. Onneksi Suomessa oli Taisto Sinisalo http://fi.wikipedia.org/wiki/Taisto_Sinisalo muutoin jouduttaisiin käyttämään Hitler-korttia http://fi.wikipedia.org/wiki/Godwinin_laki Miksi vihreät liberaalit käyttävät taistolaiskorttia? Onko heissä koodikielen tuntevia revareita?
zippo007 (nimimerkki)
Loistavasti ilmaistu! Jette bra.
ksr (nimimerkki)
"Kaikkihan tietävät, että ruotsalaismiehet ovat homoja..." Tuota en tosiaan tiennyt, mutta sen tiedän että Ruotsissa viranomaiset ovat tosissaan kieltämässä suomenkielen käyttöä julkisella paikalla. Enpä olisi uskonut että 2000-luvun Euroopassa moinen on mahdollista. Toisaalta sitä taustaa vasten on helppo uskoa ruotsalaisita aivan mitä vain.
tapioneva (nimimerkki)
Minusta ei ole lainkaan outoa, että ruotsalaiset ja norjalaiset Norrbottenissa tai Finnmarkissa torjuvat suomenkieltä osana kansainvälistä kommunismia, joka uhkasi myös viikinkien vapaata Pohjolaa. Jokainen ruotsalainen virkamies ymmärtää, miten työlästä on ylläpitää arktista germaanisuutta mongoleiden invaasiota vastaan. Tämän vuoksi pohjoisessa kiellettiin kouluissa suomen kielen käyttö, koska suomen kielen kautta olisi kommunismi levinnyt Suomen Lapin tavoin myös Länsi-Pohjolaan. Sen sijaan on outoa, että vasemistolaiselle humanismille ajoittain omistautunut ammattiyhdistysliike läpeensä sosialidemokraattisessa Ruotsissa ryhtyy vainoamaan ja antamaan lausuntoja, etteivät etnopuhujat saisi puhua toisilleen vierailla kielillä. Ruotsissa kannattaisi henkilöstöpäällikön ja pääluottamusmiehen katsoa ensiksi Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeusjulistus ja toisekseen Ruotsinkin ratifioima Euroopan Neuvoston ihmisoikeussopimus ei oikein anna mahdollisuutta kielelliseen vainoon ennen kuin ryhtyy tekemään pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kyseessä on ruotsalaiseen johtamiseen ja konsensukseen liittyvä ongelma. Ei voi olla ruotsinkielistä konsensusta, jos osa porukasta puhuu kieltä, jota enemmistö ei ymmärrä. Se on ikään kuin jonkinlaista salakieltä, jotka pitäisi päästä kuulemaan, jottei virallsien juntan rinnalle muodostu fragmentoituneita klikkejä.
iskos (nimimerkki)
Mitenkäs oli tämä meidän oma yhteiskunnallinen tilanne 70-luvun alussa vielä ? - eli silloin saamelaiset eivät saaneet käyttää kouluissa kieltään ja valtaväestö asetelma vain määritteli ja ohjasi kuin ruotsalaiset ennen ..Väestölaskennasta huomasi, ettei saamelaiset uskaltaneet omaa äidinkieltään ilmoittaa ..ja onhan heitä manipuloitu muutenkin uskomaan etteivät ole oikeuteulla maalla suomalaisia ..silti olivat ensimmäiset , jotka tänne asti tulivat. ..Kompleksisuuden tunne meillä ohjailee tunteita toisesta kielestä aivan säännön mukaisesti ja päinvastoin menetellään kuin tulevaisuuden visioima monikulttuurisuus edellyttäisi, pärjääminen vaatisi globalisuudessa . Monia ei tosiaankaan huvita samaistua sellaisen valtaporukana osaksi , jolla ei ole älliä eikä kompetensseja dialogeihin omaa maata laajemmin
hannujuurmaa (nimimerkki)
Olen ollut seillä sun täällä mutta yleensä jos jossain juhlitaan typerästi siellä on Englantilaset, Ruotsalaset ja Tanskalaset. Lisaäksi Ruotsalaset evät ole oppineen Suomen kapakka tapoja,he eivät ymmärrä itsepalvelu ajattelua, heitä piti palvella.Huomasin asia mennä viikolla.
IlmariKyosti (nimimerkki)
Nyt puhutaan ruotsalaisten suhtautumisesta suomalaisiin. On myös hyvin "arka" keskustelualue kuinka esimerkiksi Tammisaaren ruotsinkielinen väestö käyttäytyy suomenkielisiä kohtaan. Tuttavani piti Tammisaaressa liiketoimintaa, jonka nimi oli suomenkielinen. Hänelle tultiin kertomaan mm. että täytyy vaihtaa kadun toiselle puolelle tämän suomenkielisen nimen takia. Tapahtui sylkemisiä ja muuta vastaavan tasoista toimintaa. Sikäläisessä K-kaupassa ei ole suomenkielisiä tavaraselosteita jne. Tarinat joita Tammisaaressa asuvat suomenkieliset ovat kertoneet ovat aivan uskomattomia. Jos suomenruotsalaisia kohdeltaisiin samoin, nousisi siitä hirveä kalabaliikki. Varmaan Suomi istuisi "EU vankilassa", sen rikottua tämän olemattoman pienen vähemmistön etuja.
janivihi (nimimerkki)
meillä nyt korrektejakin?
ksr (nimimerkki)
Ymmärtääkseen ruotsalaisuuden suhdetta suomalaisuuteen, olipa kyseessä sitten ruotsinsuomalaisuus tai suomensuomalaisuus, on ymmärrettävä hiukan puutarhanhoitoa. Suomalaisuus on kuin rikkaruoho, joka on pidettävä ruotsalaisuuden kukkapenkistä poissa.
Veikko (nimimerkki)
Suomalaisessa tangossa on saksalainen marssirytmi ja sitä tanssitaan foksina. Argentiinalaistyyppinen tango ei oikein miellytä suomalaisia. Ja humppa on vanhemman väen suosituinta tanssimusiikkia ja suosittua myös Saksassa, kuten eläkeläiset yhtye osoittaa. Suomalaisilla ja saksalaisilla näyttää näin olevan paljonkin yhteistä
Sylvain Sepp (nimimerkki)
Ruotsalaisten shamanistiset suomalaiskäsitykset eivät rajoitu pelkästään Ruotsiin. Suomen "aasialaisjuuria" kiitellään Japania myöten. Pidetäänhän esimerkiksi juuri Japanissa Suomea Venäjän rajoittamana aasialaisena kansankunta (!) Ruotsalaisten käsitykset suomalaisesta tangosta, mustalaisista ja puukkojunkkareista ovat heidän oma häpeänsä. Nobel-kansa voi rauhassa sortua omaan tietämättömyyteensä. Mitä me voimme tehdä? Me voimme tehdä shamanistisesta/mystisestä/alkuvoimaisesta/kalevalaisesta kulttuuristamme ja sen stereotypioista kauppatavaraa. Samalla tavalla kuin Islanti on oivaltanut. Helsingistä [tai mistä tahansa suomalaisesta kaupungista] voisi tulla uusi Reykjavik, johon reppureissaajat suuntaavat kuuntelemaan indierockia. Suomalaisuutta voidaan viedä samanlaiseen ihannoivaan suuntaan kuin Manchesteria. Tällaisella retribalisaatiolla me voimme yhtä hyvin lyödä rahoiksi, tuoda turisimia maahamme, kuin itkeä pseudo-skandinavisuutemme perään.
hannujuurmaa (nimimerkki)
Oletteko kuuleet Sumen kupungista joka on kieltänyt ruotsikielen työpaikolla niin kun naapuri suunitelee HUOMAKAA SE, nyt ei ole kyse Avenanmaasta vaan mantereesta.
tapioneva (nimimerkki)
Taitaa olla niin, ettei Euroopan unionissa saisi käyttää samaa mustalainen, koska sanaan liittyy niin paljon syrjintää. Oikea termi lienee romani tai sinti. http://en.wikipedia.org/wiki/Sinti
Sir Niemi (nimimerkki)
Pidin kirjoituksesta. Jopa pieni hymy nousi huulille.
Veikko (nimimerkki)
Ruotsalaisten tiedot ja kiinnostus tietää Suomesta mitään on vähäiset. Ruotsin koulukirjoissa Suomi ja suomalaiset sivuutetaan lyhyesti jollakin stereotyyppisellä kuvalla.Kuten maininta huonosti koulutetuista narkomaaneista jotka kuolee nuorina. Enemmistö ruotsalaisista uskoo,että Neuvostoliitto miehitti Suomen toisen maailmansodan lopulla.
Veikko (nimimerkki)
Sylvain Sepp:"Ruotsalaisten shamanistiset suomalaiskäsitykset eivät rajoitu pelkästään Ruotsiin. Suomen "aasialaisjuuria" kiitellään Japania myöten. Pidetäänhän esimerkiksi juuri Japanissa Suomea Venäjän rajoittamana aasialaisena kansankunta (!)" Mongolirodussa ei ole mitään vikaa tai häpeämisen aihetta. Ruotsalaiset ovat kuitenkin nimitelleet suomalaisia mongoleiksi halventavassa mielessä. "Mongolien päivä stadionilla" kirjoitti ruotsalainen lehti kun Matti Järvinen voitti keihäänheiton Tukholman stadionilla vuonna 1936. Siihen aikaan uskottiin rotuteoriaan ,että mongolirotu on valkoista rotua alempiarvoinen ja huonompi.
Sylvain Sepp (nimimerkki)
Mongolirodussa (tai muissakaan roduissa) ei ole mitään vikaa, mutta onko virallinen Suomi joskus ollut siitä kovin ylpeäkään? Itäiset juuremme perustellaan ainoastaan kielen kannalta, ei koskaan rodun kannalta. Suomi pyrkii kaikin keinoin erottautumaan itäisistä juuristaan. Pidämme itseämme skandinaaveina. Pohjoismaiden neuvoston avulla ryhdyttiin tällaista identiteettiä muokkaamaan 1950-luvulla. EU:hun piti päästä oikeassa seurassa (Ruotsi, Norja melkein, Itävalta). Kaksi virallista kieltä (suomenruotsalaisten rikkaudet eivät selitä yksinään virallista kaksikielisyyttä).. etcetera.. Noh, näkemyksiä on joka lähtöön.
iskos (nimimerkki)
Kannattaisi huomata tämäkin piirteemme . Kalevalan käännös suomesta portugaliksi - valmis on ollut Algarven yliopistosta Merja de Mattos Parreira ja Ana Soares ilmaistyöstä 3v- Nyt sen ohitti eräs portugalilaisinsinööri, joka käänsi hätäseen englannin kielisestä kyseenalaisen version ilman copyriht-oikeuksia Suomesta kääntäneet linqvistiikot prof. Merja de Mattos- Parreira ja Ana Soares Algarven yliopistosta - eivät olisi tietenkään tehneet työtä ,jos olisivat tienneet että virheitä täynnä olevaa muuta käännöstä voidaan sitten ryhtyä virallisella suomalaistaholla innolla tukemaan !! Kirjakustantajaksi ilmoittautuva "Ministerio dos Livros " julkaisee -webistä voi katsoa - roskakirjallisuutta .ym. ei arvokasta .. ..nyt lienee luvassa Suomesta rahoitusta kaksi vuotta valmiille, jo laatutunnustustakin saaneelle omaperäiselle mytologian käännökselle ..kyse on meidän moraalisesta asenteesta , joka vinoutumassa pahasti Ihmettellä pitää siis mikä intressi panee meidät suosittelemaan muita kuin omia alkuperäisiä käännöksiä näyttävästi ja kritiikittä veromaksajien rahoilla.
jyrikokkonen (nimimerkki)
Arvelisin, että suomalaisen "itäisen alkuvoiman" ja vastaavien hölmöyksien stereotypiaa Ruotsissa on pikemminkin ruokkinut ruotsalaisten kollektiivinen kokemus omasta varsin suuresta suomalaisvähemmistöstään jo yli puolen vuosisadan ajan kuin varsinainen tieto tai tietämättömyys itse Suomesta. Kannattaa muistaa, että joukkosiirtolaisuuden alkuaikoina suomalaisiin suhtauduttiin Ruotsissa varsin laajasti vähän kuin joissakin piireissä somaleihin meillä. Toki sinnekin on rantautunut vaikka mitä väkeä sen jälkeen, mutta kulttuurin sisäiset etniset luokittelut istuvat lujassa sukupolvesta toiseen. Toisin sanoen, Suomea tai sen kulttuuria ajatellessan moni ruotsalainen ottaakin viitekehykseksi maan oman suomalaisvähemmistön, johon suhtaudutaan kansanmuistin jalostamalla hienoisella rasismilla, kuten taannoiset Upsalan tapahtumat osoittavat. Ja rasismi voi aivan hyvin ilmetä käänteisessäkin muodossa kuten itäisen alkuvoiman ihailuna. Mutta mistä ne mustalaiset siihen keksittiin on jo korkeamman luokan akateeminen kysymys.
Nyymi Anonen (nimimerkki)
"Ayy, äiti, miksi minut teit, pohdin mielessäni ja selitin kärsivällisesti että Lingrenit ja Hagertit ovat kyllä kovia poikia laulamaan tangoa, mutta Tango on lähtöisin Argentiinasta, ja suomalaiset romanit ovat aikojen kuluessa muuttaneet pääosin Ruotsista (lisäsin vielä, että he asuvat nykyisin taloissa eivätkä vaella sinne ja tänne, niin kuin Ruotsissa ajatellaan)." Ajatellaan? Tiedetään ja pitääkin tarkentaa: Ruotsissa mustalaiset ovat vaeltavaa väkeä ja saattoivat ainakin vielä 20 vuotta asua kesäisin teltassa pitkät ajat. Sitten svedut naljailivat suomalaisille ja kehottivat häätämään nuo teidän maanmiehenne pois nurmikoltani telttailemasta. BTW: Suomen mannet ovat liikkuvaisia yhäti: tiedän porukan, joka asui Italiassa. "Voi rakas serkku kuule, se Italia on niin ankaran likanen maa että lapiolla paskaa." Mannet kulkivat italiassa meikäläiset heimokamppeet päällä. Liekö kukaan edes vilkaissut?
jaakkookojo (nimimerkki)
Ruotsinsuomalaisuus tai Suomenruotsalaisuus ovat olleet vuosikymmeniä puheenaiheena. Erona taitaa olla se, että Ruotsiin kelpasi 60- ja 70-luvuilla ahkera työtätekevä ummikko suomalaiskansa. Meillä taas rantaruotsalaiset ovat aika pieni vähemmistö, joka pitää oikeuksistaan kiinni vedoten kansamme kaksikielisyyteen. Se taas on perua Ruotsinvallan ajalta, kun venäläiset ja ruotsalaiset vuoron perään jyräsivät Suomea poikittain. Vertaus mustalaisiin lienee jonkin kansanosan halveeraava provokaatio. Mustalaiset olivat mustalaisia vielä Bosporin salmen ylitettyään, mutta laskevan auringon suuntaan kulkiessaan heistä tuli romaneja ylitettyään nykyisen Romanian rajan. Olen kirjoittamassa romanien historiaa aina 400-luvulta saakka nykypäivään. Kirjoitus tulee olemaan pääosin fiktiota ja perustuu yhden sukuhaaran matkaan Itä-Intiasta Eurooppaan. En puutu Suomen romanien asemaan, koska se on tunnettu asia. Käsitykseni mukaan se kansa joutui lähtemään ajan alussa uskonnollisista syistä. Sellainen muutto todistaa kansan uutteruudesta. Eurooppa ei vain hyväksynyt romaneja, kuten eivät ruotsalaisetkaan hyväksy vielä nykyäänkään muuttajia. Kansojen alusta valtaväestö on ollut aina oikeassa. Suomessa vain hurrien raja on säilynyt. Mustalaisten historiaan toivon kommentteja ja vinkkejä tietolähteistä. http://kotisivu.lumonetti.fi/kojojaa
cf (nimimerkki)
Noh, kasvatustavat ainakin on kohillaan täällä http://uk.
tapioneva (nimimerkki)
Täytyy todeta, että lapselliset aikuiset ja kypsymättömät äidit rääkkäävät lapsiaan siinä toivossa, että nämä 10 vuoden päästä menisivät IDOLS-kisaan ja tämän jälkeen johonkin moderniin Tuntemattoman sotilaan tai Seitsemän veljeksen produktioon. Ilmeisesti tässäkin oli kasvatustavoitteena lähinnä Jumalan teatteri tai Turkan Seitsemän veljestä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalan_teatteri http://fi.wikipedia.org/wiki/Seitsem%C3%A4n_veljest%C3%A4 Sääliksi käy pikkumiestä, joka on sidottu tuoliinsa ja jolle äiti vain nauraa päin naamaa. Pitäisiköhän lasten hankkiminen luvanvaraistaa vain kasvattajille?
juujuu (nimimerkki)
Jos kantaväestön nuorista "aikuisista"yhtämoni olisi eläkeläisiä,kuin romaneista.voitaisiin pyytää ruotsista nuorta kesätyövoimaa!sitä kautta monet työpaikat saisi ilmaista kielikylpyä!
penttiniskanen (nimimerkki)
En ollut uskoa silmiäni Jukka Relanderin juttua lukiessa. Mieshän kirjoittaa ihan siitä kielletyn rajalta. Kansojen luonteista, ominaisuuksista. Ettei vaan mene kulttuureihin, uskontoihin, rotuihin kohta. Sitten käsitin, ja rauhoituin. Ruotsalaiset. Niistä puhuttaessahan suomalaiset eivät voi, eivätkä haluakaan, vastustaa kiusausta olla en smula poliittisesti epäkorrekteja. Rohkaistun itsekin muistelemaan ruotsalaisten ja muiden ulkomaalaisten mielipiteitä suomalaisista, joita olen kuullut tai joista olen lukenut. Ne ovat yleensä hyvin yleistäviä. Joskus niitä nimitetään ennakkoluuloiksi, niin kuin, muistan lukeneeni, 1920-luvun Wienissä, kun Nobelkirjailija Elias Canetti tapasi kaksi erittäin pyöreäpäistä suomenruotsalaista, äidin ja pojan, ja tuli vahvistetuksi uskossaan, että suomalaiset ovat pyöreäpäisiä. (Elias Canetti, Fackel im Ohr, Lebensgeschichte). Oikeastaan ruotsalaiset tunnistavat suomalaiset aina parhaiten ulkonäöstä, vain harvoin enää ensiksi käytöksen perusteella, nyt kun Tukholman Skansenin sotaveteraaniporukka on hävinnyt näkyvistä ja Göteborgissakin se sukupolvi, jota taksit eivät uskaltaneet ottaa pikkutunneilla kyytiin, on mennyt hautaan. Erittäin vahvana elää Ruotsissa se ennakkoluulo, että suomalaiset ovat hulluina seksiin ja että Suomen iltalehdissä on kilometreittäin puhelinseksin ja muun sielunhoidon tarjouksia tunti- ja minuuttihintoineen. Seksin osalta ruotsalaiset itse ovat tyyntyneet 60-luvun kulttuurivallankumouksen jälkeisinä vuosikymmeninä. Kun vielä 70-luvulla kaikissa suuremmissa kaupungeissa oli bordelli joka korttelissa ja maksettua rakkautta myytiin ovelta ovelle, nyt, niin kuin tiedetään, siveyspoliisi vahtii silmäniskuja, jos epäillään, että seksin ostoa suunnitellaan. Suomessa on menty reilusti toiseen suuntaan, jos oikein ymmärrän. Joskus takavuosina, kun kävin Oulussa, minulla oli tapana majoittua siistiin ja pieneen Nuorten Miesten Kristillisen Yhdistyksen hotelliin rauhallisella kadulla kirkon takana. Viimeksi hotellia lähestyessäni näin jo kaukaa uudet neonvalot, punaiset lyhdyt ja uuden omistajan asentaman valomainoksen: POROMIESTEN PORNOLUOLA. Peräännyin. En siksi, että jotenkin vieroksuisin pornoa, vaan paremminkin siitä syystä, etten ollut poromies. Toinen tunnettu suomalaisten ominaisuus, ehkä peräti geeneihin perustuva piirre, jolle ruotsalaiset hymyilevät hyväntahtoisesti ja multikulttuurin mukaisesti, on suomalaisten missi-ihastus, naisten- ja nykyisin miestenlehtienkin uskollinen kauneuskilpailujen kuningattarien, perintöprinsessojen ja kolmannelle sijalle sijoittuneiden elämänpituinen seuranta. Paavo Nurmi ja Hannes Kolehmainen juoksivat Suomen maailman kartalle, mutta jokainen suomalainen tietää, että Armi Muhokselta vakiinnutti sen paikan kartalla lopullisesti. Jos kerron ruotsalaisille, että jokainen suomalainen tietää myös, kuka suomalainen oli miss Eurooppa ennen toista maailmansotaa, minua uskovat vain ne, jotka tietävät, ettei minun mielikuvitukseni riittäisi niin pitkän valeen keksimiseen. Ruotsalainen, jokainen ruotsalainen, myös varoo sanojaan, kun tulee puheeksi Suomen osuus toisessa maailmansodassa ja Suomen niin sanottu jatkosota. Hitlerin mainitseminen siinä yhteydessä tai sanotaan väittäminen, että Suomessa on tuoreimpien tutkimusten mukaan homoja enemmän kuin Ruotsissa, alkaa olla siinä rajalla, jossa voi tulla turpiin milloin tahansa.
Pekka Kolehmainen (nimimerkki)
Äläkää työ kaajeet alakaa mulle... Tiettävästi meittin kaikkien alakuperä löytyy jostain nykyiseltä Afrikan mantereelta, missä ensimmäinen esi-isämme tai äiteemme putos puusta. Sen (tieteen) perusteella ollaan kaikki enempi tai vähempi neekereitä tai ainakin sekundaneekreitä!
pakista (nimimerkki)
Mää ole ahvena, mää olen hiilest tehty ahvena. Tulkkaa onkel, poja. (Hietanen) Tuntematon sotilas.
stara (nimimerkki)
"Tattare" olivat ainakin sotien aikaan ne jotka liikkuivat Ruotsissa hevoskärryineen ja telttoineen. Heitä hiukan pelättiin ja myöskin odotettiin, koska he tinasivat kahvipannut ja kattilat, siis tämä maaseudulla Itägöötanmaalla. Mustalaisia eivät kylläkään olleet nämä "tattarit", siitä olen varma. Eikä heitä pidetty suomalaisinakaan. Sotalapsi UH 1 ( eli Uudenmaan / Helsingin alueelta ensimmäisenä pakoon lähtenyt kakara .) Viitenä vuotena tuli seurattua tätä tattarihommaa, sillä yhteismaa johon aina tulivat, sijaitsi muutaman sadan metrin päässä.
Koira (nimimerkki)
"Tattare" oli yleisnimi yhteiskunnan ulkopuolelle jättäytyneille, oli heistä osa mustalaisiakin. Valtaosa lienee ollut mustalaisten ja ruotsalaisten yhteisiä jälkeläisiä. Ei pidä sekoittaa tataareihin (tatarer).
veikko mäkitalo (nimimerkki)
heh heh Hyvä Jukka Relander, hyvin ammennettu jutunjuurta. Palstasi on must-juttu samoin kuin t-klubi. Jatka viitoittamallasi tiellä. Pärrkele
askoniskala (nimimerkki)
Kotini naapurissa eli pariskunta, joilla oli ilmiselvästi suvussaan mustalaisverta. Sukulaiset tai oikeammin koko heimo pyrähti hevoskärryillään pihaan ja leiriytyi siihen. Parhaimmillaan yli kymmenenkin kärryllistä. Kotoani oli matkaa tähän naapuriin reilut sata metriä. Näin sain jo lapsuudessani tutustua tummiin. Koskaan ei kotoani varastettu mitään. Sanottiin että se oli tummien kirjoittamaton sääntö: naapureilta ei viedä. He olivat hyvin puhtaita. Ilmeisesti vaeltava elämä vaatii tarttuvien tautien vuoksi korkeaa hygieniaa. He pelkäsivät ruumiita ja koiria. Jos talossa oli hiljan kuollut joku se talo kierrettiin (ennen vanhaan ruumiita säilytettiin esim riihessä tai aitassa hautaamiseen saakka - vielä 50 -luvulle saakka). Vanhempia ihmisiä todella kunnioitettiin. Minulla ei ole ikäviä muistoja mustalaisista. Yksi erillään oleva lapseton pariskunta sai meiltä usein yöpaikankin isohkosta saunakamarista. Tarjosivat kahviakin, jota hellankulmalla keittivät. Kahviin laitettiin sokerin sijasta suolaa - tuli makua. Niin että jos ruotsalaiset pitävät minuakin mustalaisena, ei se minua pahenna. Mustalaisissa ainakin ennen oli hyviä piirteitä, joita en häpeäisi. Oikeasti suvussani ei ole tiedossa mustalaisverta, joten sympatia ei johdu veriveljeydestä. Entä ylimieliset ruotsalaiset, joiden unissa tuntuu vielä vanha suurvalta kummittelevan. Siinäkin suomalaisilla taisi olla suuri merkitys. Mutta heidän kuninkaansa mähläsi Suomen sodan ja Suomi liitettiin Venäjään. Mikä taisi monessa mielessä olla suomalaisille siunaukseksi, ainakin vajaat sata ensimmäistä vuotta. Antaa ruotsalaisten luulla, mitä luulevat. Tietämätön, joka ei tiedä mistä on tietämätön, ei edes tiedä olevansa tietämätön.
jaakkookojo (nimimerkki)
Pohjalaiset laittoivat suolaa kahviin vielä 50-luvulla. Pohjanmaalla, jossa synnyin pienen töllin kamarissa, oli vielä 50-luvulla kiertäviä ja kerjääviä mustalaisia. Liekö tapa tarttunut sieltä. Elimme 80 kilometriä sisämaassa, jossa muistona rannikosta oli vain vanha merenpohja noin metrin syvyydessä maan alla. Ruotsalaisia ei ollut ennen Teerijärveä. Olimme turvassa suomalaisessa yhteiskunnassa. Jos sitä turvaksi voi sanoa, sillä muistan ikuisesti ne syksyiset kotimatkat koulusta, kun naapurin sällit uittivat minut vesiojassa. Koulukiusaamista oli silloinkin. Ruotsalaisia ei siis ollut, mutta mustalaisilla oli mökki kylällä, ja he kiersivät vielä 60-luvullakin kaupalla ja kerjuulla. Yöpaikkaa olivat joskus vaille. Tavat olivat kummallakin rodulla. En moittisi sen paremmin suomenruotsalaisia kuin mustalaisiakaan. Nämä vitsit, joista tässä blogissa on puhe, ovat riikinruotsalaisia. Lisää tietoa löytyy kirjoista Käpymaa, Postia Käpymaassa ja Työnarkomaanit. Lisätietoa löytyy sivulta: www.yaccocoyo.fi
Gagarin (nimimerkki)
Asuessani Skånessa joitakin vuosia sitten minun luonani kävi Suomesta tuttavia ja kuljimme heidän kanssaan ostoskeskuksessa samalla jotain rupatellen. Yhtäkkiä iäkkäämpi herrasmies huusi meille raivon partaalla, että "kan ni inte förstå att vi är i Sverige och här pratas det svenska!" ja hän vaikutti olevan aivan tosissaan. Selitin hänelle, että ystäväni ovat turisteja enkä usko, että kyseinen herrasmies itsekään muuttaa puhettaan esimerkiksi englanniksi heti Lontoon kentälle laskeuduttuaan, jos hän keskustelee ruotsalaisten matkakumppaniensa kanssa. En myöskään usko,että hän vastavaa raivoa olisi purkanut vaikkapa saksan tai englaninkielen puhujia kohtaan. Jotakin kompleksikkuutta siellä Ruotsissa vielä on suomalaisia kohtaan. Siitä voisi valmistaa oikein sosiopsykologisen tutkimuksen.
tapioneva (nimimerkki)
Muistan selittäneeni yhtä asiaa niin, että toinen kuulisi sen varmasti johdinauton rahinalta. Yksi keski-ikäinen rouva toteaa selvästi:"Te puhutte äänekkäästii!" Totesin:"Kyllä. Puhun oikein äänekkäästi suomea!". Sen jälkeen rouva ei enää puhunut mitään, vaan alistui kohtaloonsa kuunnella epäindoeurooppalaista suomalais-ugrilaista molotusta. Yhdessä ryhmässä oli sovittu, että puhutaan englantia. Kuitenkin yksi televisiotoimittajan koulutuksen saanut ja politiikassa pyörinyt saksalaisnainen rupesi puhumaan saksaa itävaltalaiselle nuorelle, jolloin huomautin hänelle saksaksi, että koska olen opetellut vain muutaman päivän saksaa, en oikein ymmärrä, mitä arvon daamit puhuvat. Yleensä kannattaa sanoa kohteliaasti sillä kielellä, jota ei ymmärrä, että ei ymmärrä sitä kieltä. Lauseeseen voi sisällyttää jonkin ylätyylisen fraasin.
Mummo (nimimerkki)
Kiitos kolumnista. Olen jo pidemmän aikaa salahuvitellut seuraamalla ruotsalaisia tiedotusvälineitä ja matkailemalla ympäri Ruotsinmaata. Koko maa ja kansa on niin uskomattoman erilainen kuin omamme, ettei tarvitse kulttuuriantropologiaa mennä kauemmas harrastamaan.Monta kummaa olen kulkeissani kohdannut, mutta mustalaislinkki on uutta ja ihastuttavaa. Voinpa seuraavalla Tukholmanmatkalla väläytellä silmiäni vaarallisesti ja hyräillä suomalaista tangoflamencoa julmasti toisesta suupielestä. Eiköhän ala tunnelbaanasta löytyä vapaata istumapaikkaa. AYYY, Caramba!
ulkpuoleinen (nimimerkki)
Pikku juttu, mutta saamani tiedon, jonka toduudenmukaisuudesta en tiedä, mukaan suomalaisen tangon leipoi Toivo Kärki välirauhan aikan aineksina slaavilainen romanssi ja preussilainen marssi.

Toimituksen poiminnat