*

Jukka Relander Järkivihreä

Hyvää pääsiäistä, myös balkanin romaneille

Hyvää pääsiäistä, myös balkanin romaneille

 

Helsingissä majailevia Romanian ja Bulgarian romaneja kutsutaan usein romanikerjäläisiksi, ja kerjäläisyyttä vastaavasti ongelmaksi.

 

Kannattaa muistaa, että ongelma ei meillä, vaan niillä, joille kerjääminen merkitsee elintason kohenemista. Ja tämä ongelma ei ole romanien itsensä aiheuttama. Balkanin romanit ovat Euroopan huonoimmassa asemassa oleva ihmisryhmä. Siihen on historialliset syynsä.

 

Emme tarkkaan tiedä, miksi romaniväestö lähti liikkeelle Pohjois-Intiasta, mutta ensimmäiset heistä saapuivat Bysanttiin, nykyiseen Istanbuliin, noin tuhat vuotta sitten. Sieltä alkanut levittäytyminen kattoi koko Euroopan noin viidessäsadassa vuodessa. Tihein yhteisö syntyi 1400-luvulla Ottomaanien  imperiumin alaisuuteen joutuneelle Balkanille, kukistunen Bysantin raunioille.

 

Romanien asema ei missään ole ollut hyvä, mutta Balkanilla se on ollut surkein. Romanit luokiteltiin orjiksi vuoteen 1857 saakka, ja halveksunta on jatkunut näihin päiviin. Balkanin valtioilla ei edelleenkään ole oikeastaan minkäänlaista halua ratkoa useisiin miljooniin kohoavan romaaniväestönsä ongelmia.

 

Siksi osa heistä tulee viimaiseen Helsinkiin. Sitäpaitsi he eivät tule ensisijaisesti kerjäämään. Nykyisin voimme kutsua heitä myyjiksi.

 

Kultti Ry:n toiminnanjohtajana olen Iso Numero -nimisen lehden kustantaja. Lehti on perustettu englantilaisen Big Issue -lehden mallin mukaan, kodittomien myytäväksi. Suomessa suurin osa myyjistä on balkanin romaneja, jotka seisovat räntäsateessa pitkiä päiviä tienaamassa parin kympin päiväpalkkaansa. Kyse on vähäisestä luovutusvoitosta, joka luokitellaan verovapaaksi, mutta myyjille itselleen raha on iso. Se näkee ilmeistä, kun käyn juttelemassa heidän kanssaan Diakonissalaitoksen ylläpitämässä päivätoimintakeskuksessa Hirundossa.

 

Olin itsekin aika ihmeissäni muutama vuosi sitten, kun romanit ilmeistyivät katukuvaamme, mutta kuten aina, tarkempi tutustuminen muuttaa käsityksiä. Kasvot ovat alkaneet muuttua tutuksi. Olen oppinut, että heillä on nimiä, kuten Ivan, Maria, Petra ja Nikolai. Heillä on nauravia lapsia, jotka viihtyvät vanhempiensa sylissä ja juoksevat pitkin lattiaa. He katsovat yhteisessä oleskelutilassaan televisiosta jalkapalloa, jossa kullakin on suosikkijoukkueensa, ja nuoriso opettelee tietokoneen käyttöä viestitelläkseen pitkin Eurooppaa hajaantuneille kavereilleen. He ovat äärimmäisen köyhiä, mutta tilaisuuden tarjoutuessa he työskentelevät ahkerasti. Jotkut heistä ovat varmasti tehneet elämässään myös rikoksia, mutta niin ovat jotkut meistäkin.

 

Entäpä väitteet järjestäytyneestä rikollisuudesta?

 

Helmikuussa tuli jonkun verran valituksia liian tungettelevista myyjistä rautatieasemalla. Ajattelin että asiasta pitää keskustella myyjien kanssa. No, keskustella ja keskustella. Yritin kyllä. Mutta kuulijani olivat hyvin vuorovaikutteisia. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että kun yritin bulgarian ja romaniankielisen tulkin välityksellä sanoa jotain, sain vastaani noin 50 yhtäaikaa puhuvaa ihmistä kolmella eri kielellä, joista yhtäkään en ymmärtänyt. Kun poistuimme paikalta, kollega sanoi että ajattele, näitä ihmisiä syytetään järjestäytyneestä rikollisuudesta. Pyyhimme naurun kyyneleitä vielä metrossa, puolen kilometrin kävelyn jälkeen.

 

Olen myös kuullut väitettävän, että romanit tulisivat tänne hyötyäkseen yhteiskunnastamme. Itse mietin ennemmin sitä, että millainen on lähtötilanne, jos kodittomuus suomalaisissa sääolosuhteissa ja peruspäivärahaa pienemmät myyntitulot merkitsevät parempaa kuin mitä kotimaa tarjoaa. Sosiaalitoimiston rahaa he eivät saa, kaikki raha tulee kaduilta.

 

Tuosta vähäisestä rahastakin he pystyvät säästämään osan. Olen katsellut vieressä, kun Hirundon henkilökunta auttaa romaneja lähettämään rahaa kotiin, Balkanin rutiköyhiin vuoristokyliin, jossa joku lapsi saa mahdollisuuden käydä koulua kiitos talletetun muutaman kympin. Ja olen katsonut vierestä, kun 70-vuotiaalle romaninaiselle varattiin matkaa takaisin perheensä luo. Ensin lautalla Talllinnaan, ja siitä eteenpäin pari vuorokautta bussissa. Nämä ihmiset eivät ole huvimatkailijoita.

 

Uusin Iso Numero ilmestyi pari viikkoa sitten. Järjestimme myös bileet uuden numeron julkistuksen kunniaksi. Paikan päällä tuntui oudolta, että lehden tekijät olivat paikalla, mutta myyjät eivät. Myimme juhlaväelle tuoretta lehteä, ja sovimme, että tuotot käytettäisiin siihen, että järjestetään myyjille juhlat.

 

Kiirastorstaina kävin Hirundossa sopimassa, että juhlat pidetään pääsiäisenä. Bulgarian romanit ovat ortodokseja, Romanian romanit katolisia. Pääsiäinen on tärkeä juhla molemmille.

 

Hyvää pääsiäistä myös kantaväestölle. Tässä suhteessa olemme saman leipäkorin äärellä.

 

Jos haluat auttaa, osta lehti. Yhdessä voimme auttaa EU:n kautta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Hienoa, että joku on tosissaan asian kanssa.

Käyttäjän TinoVlkki kuva
Tino Välkki

Toisaalta, jos on vara matkustaa ulkomaille niin taitaa olla ongelmia muussa, kuin elintasossa. Työttömän suomalaisen on turha haaveilla etelänmatkasta.

Käyttäjän PetriKRundelin kuva
Petri K Rundelin

Paikalliselta "paronilta" ei varmaan tarvitse ottaa lainaa(marjanpoimijatkin)?

-PR

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

T.V.>....Työttömän suomalaisen on turha haaveilla etelänmatkasta...

ooo

Niinkö ajattelet?

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Peruspäiväraha on 32,80 e/pv, ja sitä maksetaan 5 päivältä viikossa (myös arkipyhiltä). Ei taida riittää Hankoa etelämmäs.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll Vastaus kommenttiin #12

#12

Äläs nyt..... jos on ansiosidonnaisella ja palkka oli muutaman tonnin, niin kyllä sillä työtön lentelee vaikka maapallon ympäri pari kertaa vuodessa, eteenkin jos on pannut rahoja sukanvarteen. Kuinka pitkä se ansiosidonnainen nykyään on? Aiemmin se oli 500 päivää.

Totta kai on niin kuin sanot, että jos on peruspäivärahalla, joutuu tyytymään Hankoniemen kallioilta kiikaroimiseen.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Hienoa, että olit raapaissut tuota historiaa, vaikka edes vain pinnallisesti - eihän sitä täällä kovin laajasti voi, eikä ole syytäkään, käsitellä, onhan kyse satojen vuosien takaisista tapahtumista. Sen sijaan merkitystä on todella tuon muuton syyllä: "Romani" on termi, joka valaisee asiaa pitkälle. Se on puhtaan rasistinen, arjalaisten valloittajien alistamalleen väestölle antama nimitys, "kastien ulkopuolinen", "untermensch", "ali-ihminen".

Tämä Eurooppaan ja Pohjois-Afrikkaan siirtynyt valetajaväestö lähti siis, enemmän tai vähemmän omasta tahdostaan, etsimään parempaa elämää, pois sorron alta. Vaelluksensa aikana ryhmä kuitenkin "jämähti" perinteiseen aron elämäntapaan ja kulttuuriin ja sekä pyrki että pakotettiin olemaan "kotoutumatta". Perinteisen nomadismin tapaan mustalaisväestö elätti itseään kulkukauppaina, varkaina, karjanajajina ja, ennen kaikkea, kerjäläismuusikkoina.

Kaikki oli periaatteessa "normaalia", kunnes yhteiskunta muissa kulttuuriryhmissä kehittyi "ohi" perinteisen nomadismin. Tämä johti konfliktiin nousevan kaupunkiyhteiskunnan ja nomadikulttuurin välillä, ja tätä konfliktia elämme edelleen erityisesti Etelä-Euroopan mustalaiskulttuurin kohdalla. Pohjoismaissa kehitys on kulkenut tuon konfliktitilanteen ohi, etelämpänä ei.

Kerjäläisongelman keskeinen kysymys EU:ssa EI OLE, miten ilmiöön ja kyseiseen etniseen ryhmään suhtaudutaan Suomessa, vaan miten siihen suhtaudutaan näiden ihmisten kotimaissa, lähtömaissa, tai miten niitä sitten nimitetäänkin, jotka ovat selvästi Suomea rikkaampia, mutta potkivat edelleen kyseistä ihmisryhmää päähän, koska EU ja sen hallintokoneisto sen sallii.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Kainuussa/lapissa on edelleen mummoja/pappoja pikkumökeissä ilman sähköä tai vesi/viemärijärjestelmiä,-joku voisi olla heistäkin huolissaan !
Ei taida olla mediaseksikästä heistä kantaa huolta !

Jouko Helenius

Suomi on taas perässä Ruotsista. Enemmistö kansalaisista haluaa kieltää kerjäämisen, koska köyhyys ei ole synti. Seuraavaksi Ruotsi tekee kuitenkin valtiosopimukset lähtömaiden kanssa ja kadulta pääsee suojaan ja sotun piiriin.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

Kävin äitimuorille kaupassa Hakaniemessä ja torin kupeessa 2 romaninaista istuskelemassa. Satoi, kylmä, ajattelin että voi vittu. Mikä saa ihmisen tollaseen tilanteeseen..

Tero Leppä

Varastelevat romanilaumat pitäisi passittaa pikavuorolla kotimaahansa ja lätkäistä samalla kymmenen vuoden maahantulokielto.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Tuo Iso Numero on erinomainen kulttuurilehti. On mainio idea antaa lehteä romaneille myyntiin. Olen ostanut kaksikin numeroa ja ollut tyytyväinen sekä lehden sisältöön että voituani hiukan auttaa köyhää väkeä. Myyjät ovat olleet erittäin iloisia myytyään lehden. Tulivat jopa kumartelemaan ja suutelemaan kädelle, kun olin tehnyt ostoksen. Siis mainio lehti ja mainio "ansaintalogiikka".

Entä miksi meillä on näitä romaneja kaduillamme kerjäämässä? Sehän johtuu siitä, että laajentumiskomissaari Olli Rehn järjesti Romanian ja Bulgarian EU:n jäseniksi aivan etuajassa. Noiden maiden ihmisoikeudet ovat pahasti retuperällä ja korruptio rehoittaa. Romaniaa ja Bulgariaa olisi pitänyt säilyttää EU:n "tarkkailuluokalla", kunnes pahimmat epäkohdat olisi korjattu.

Ilman Rehnin päätöstä emme toisaalta näkisi näin konkreettisesti, millaisia epäkohtia eteläisessä Euroopassa muhii.

Käyttäjän JuhaKajander1 kuva
Juha Kajander

Otitteko muuten huomioon, että ortodoksien pääsiäinen on (muualla kuin Suomessa) vasta viikon päästä?

Käyttäjän jukkarelander kuva
Jukka Relander

Hirundon väki osasi huomioida tuon!

Toimituksen poiminnat