*

Jukka Relander Järkivihreä

Käydäänkö vaalit valtamedian ohi?

 

Hesaria lukemalla ei oikein voi päätellä, että maassamme käydään eduskuntavaalit kolmen viikon kuluttua. Lauantaisen lehden pääkirjoitussivun ainoa vaaliaiheinen juttu oli otsikoltaan ”Sosiaalinen media vie rahaa perinteiseltä vaalimainonnalta”. Hesari ikäänkuin hämmästeli, että vaalit käydään jossain muualla.

 

No ei ihme. Kohdennettu parin palstan levyinen mainos vaalipäivän printtilehdessä maksaa neljä tonnia. Samalla rahalla saa sosiaalisessa mediassa enemmän näyttöjä kuin kaverit kestävät.

 

Mutta olennaisempi syy vaalien vähäiseen näyvyyteen perinteisen median uutisoinnissa johtuu niiden taipumuksesta käydä pääministerivaaleja, samaan aikaan kun muussa maassa on käynnissä eduskuntavaalit.

 

Pääministerivaaleissa monimutkaiset temaattiset sisällöt sulavat henkilöiden välisiksi kiistoiksi ja sisällöistä tulee näiden kiistojen polttoainetta. Tämä on tärkein syy siihen, miksi viime vaalien keskeisin kysymys koski Portugalin taloutta, ei omaamme.

 

Näistä vaaleista uhkaa tulla valtamedian näkökulmasta ennätykellisen laimeat. Pääministerivaalit kun on käyty jo, eikä Stubbin ja Rinteen nokittelu kakkospaikasta ole innostanut ketään.

 

Perinteisen median tapa käsitellä vaaleja käy jatkuvasti pinnallisemmaksi ja satunnaisgeneraattorin tavoin toimiva vaalikaranteeni siivoaa vaihtoehdot ja soraäänet Uuden Suomen blogipalveluun.

 

Kyllä. Eduskuntavaalit käydään täällä. Onnitteluni vielä jälkikäteen päätoimittaja Huuskolle vuoden 2008 kuntavaaleihin liittyneestä oivalluksesta: samaan aikaan kun muu media putsasi poliitikot karanteeniin, Huusko avasi blogistanin tasapuolisesti kaikille.

 

Ilman netin ja blogipalveluiden avaamia mahdollisuuksia vaalit käytäisiin aika ohuiden mielikuvien varassa. Itsekin olen oppinut näiden vaalien alla valtavasti seuraamalla muiden ehdokkaiden kirjoittelua, ja joutuessani perustelemaan omia näkemyksiäni kun niitä on haastettu.

 

Jos olisin perinteisessä viestintävälineessä töissä, olisin aika huolestunut siitä, että ne ovat jäämässä politiikan asiasisällöissä sivuraiteelle. Netti on nimittäin muuttanut politiikan luonnetta johtajakeskeisestä hallinnoinnista monenkeskeiseksi ja keskustelevaksi prosessiksi, jossa kansalaisten ääni kuuluu aivan uudella tavalla, ja puolueiden rivisoturit saattava saada aloitteilleen suurenkin näkyvyyden.

 

Itse olen ihan tyytyväinen saamaani näkyvyyteen. Huoleni koskee enemmän median tilannetta. Jos sillä ei riitä notkeutta kumartua katsomaan mitä politiikan katutasolla tapahtuu, ja millaisia ideoita ja ratkaisuja siellä kasvaa ja kehittyy, sille käy kuin Stockmannille vaatekaupassa: kaiku vain kopisee käytävillä, kun ihmiset hakevat tarvitsemansa netistä.

 

Politiikassa on toki kyynisiäkin piirteitä, mutta pelkkä valtapelin autuus ei selitä sitä, miksi kymmenet tuhannet vapaaehtoiset uurastavat tälläkin hetkellä ehdokkaidensa hyväksi. Kyllä tämä homma lähtee arvoista ja sisällöistä. Suosittelen valtamedialle tutustumista niihin.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Valtamedian ongelmana on se, että niiden ajama maailmankuva on rapistumassa kokoomuksen kannatuksen laskun kanssa yhtä jalkaa. Vaikeaa niiden olisi puolustaa kokoomusta ilman että valehtelisivat vielä nykyistä räikeämmin.

Valtamedian kokoomus-kytkentä johtuu siitä, että umpikaupallisen median rahoituslähde, mainostaja, on muuttunut sille keskeisemmäksi maksavan yleisön kaikotessa nettiin. Mainostajalla on taas intressi kytkeä yleisö "läntiseen arvoyhteisöön", mikä ei olekaan saavuttanut kansalaisten keskuudessa sellaisia riemunkiljahduksia kuin itsensä kuoliaaksi kilpailevassa mediassa on kaavaltu. Yle taas on ollut sidoksissa poliittiseen eliittin kokoomuksen johdolla. Valtamedia on näin vaihtoehdoilta suljettu.

Koska kansalaismielipiteet ovat karanneet niin kauas valtavirrasta, media näkee parhaaksi olla hiljaa, ettei propagandankin sävyjä saanut uutisointi herättäisi enempää haluja hakea vaihtoehtoja netistä. Ja luultavasti se onnistuukin siinä, sillä esillä ovat olleet ainoastaan eduskuntapuolueet ympäripyörein sanakääntein. Kriittisempi ja analyyttisempi tarkastelu kun ajaisi ison osan kansalaisista hakemaan muutosta, jota vanhasta politiikasta ei löydy.

Sitäpaitsi tällöin mainostajatkin kaikkoaisivat ja keskittyisivät rahoittamaan vain vanhaa politiikkaa tukevia julkaisuja, kuten aina.

Ylen toiminta sen sijaan on häpeällistä. Vaikka tasapuolisuus kenties vallitsee koko Ylen laajuudessa, se pitää näyteikkunassaan, uutis- ja ajankohtaistoimituksessa, esillä samanlaisia arvoja kuin kaupallinen media.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Hyvä kysymys, Jukka. Sanoisin, että aika erilaiset ovat nämä vaalit mediankin osalta kuin mitkään aiemmat. Täällä blogeissa on lisäksesi jo noin 700 muuta eduskuntavaaliehdokasta eli pyöreästi joka kolmas.

Ja kiitos onnitteluista liittyen Usarin tekemiseen. Jotain ehkä tietäisit, olithan siellä sinäkin :)

Toimituksen poiminnat